Den som kliver in i Anna Lenanders, 16, rum i Solna utanför Stockholm kan inte missa vad som är hennes stora intresse. På väggarna trängs ”Twilight”-affischer, på väggen ovanför sängen har hon satt upp biobiljetter från ”Twilight”-filmerna och på en hylla trängs både ”Twilight”-böcker och – filmer. 
– Utan ”Twilight” hade jag inte sett saker på samma sätt i dag. Där blir en människa och en vampyr kära mot alla odds och stöter på hinder så ”Twilight” har lärt mig att inte ge upp, säger Anna Lenander. 

Det är dagen efter att hon har fått veta att hon vunnit en träff med ”Twilight”-stjärnorna Robert Pattinson och Ashley Greene när de kommer till Stockholm på fredag. 
– När jag fick veta att jag vunnit kändes det overkligt. Jag var på tunnelbanan och min kompis fick hålla i mig för att jag började skaka så mycket. 

Anna Lenander blev ett ”Twilight”-fan för tre år sedan. Hon har läst böckerna och sett filmerna i serien flera gånger och har ordnat fan-träffar.
– Alice och Edward är två av mina favoritrollfigurer för att Alice är så bubblig och Edward har en så fin kärlek till Bella.